dissabte, 27 de novembre de 2010

Proposta professional

Bé, sóc professora de llengua. Moltes vegades m'he trobat que les assignatures del que abans anomenàvem "ciències" disposen d'un amplíssim ventall d'activitats online (com si algú es pensés que internet i la web 2.0 estan especialment dissenyades per a les ciències, vegeu ) per a la col·laboració intercentres. Passa una cosa semblant amb la llengua anglesa: probablement pel seu grandíssim mercat, disposen també d'una àmplia gamma d'activitats online, col·laboratives i intercentres.

I la llengua catalana? Hi ha poca cosa per a les classes de llengües no angleses, i encara menys per a una llengua tan petita com la nostra (segons l'Ethnologue, la 75a del món)? Doncs sí i no: hi ha projectes per a primària (Escoles amigues) que es podrien introduir molt fàcilment a la classe de llengua, ja que en totes elles es parla i s'escriu, i un projecte conjunt amb el 3cat24 (Kiosk jove) per a la redacció de notícies locals, però la majoria de propostes intercentres que es poden trobar a la secció Projectes en xarxa, de l'xtec, són, com dèiem, en anglès o per a aules científiques (quan no les dues coses).

La meva proposta és local, en català i, en certa manera, ja s'ha experimentat (tot i que no en la versió virtual que proposo). Es tracta de treballar la consciència lingüística dels alumnes d'ESO. Degut a la curta edat dels alumnes (que fa que hagin vist poc món) i a la distribució que presenta la societat catalana, un professor substitut de llengua pot viatjar entre dos extrems:

  • un any pot trobar-se treballant amb alumnes que viuen l'aprenentatge del català com una imposició, completament allunyada de la seva realitat lingüística (passa a moltes ciutats de l'àrea metropolitana de Barcelona) i, 
  • l'any següent, en un altre centre, haver d'escoltar els laments d'uns altres alumnes, davant la imposició de l'aprenentatge de la llengua castellana (és habitual a les terres de Lleida i Girona, però també als instituts de les terres de l'Ebre).

La proposta? Treballar la realitat sociolingüística de la llengua a partir (o amb l'objectiu) de contactar amb alumnes de l'altra realitat, i conèixer-ne l'experiència lingüística. Per a fer-ho caldria realitzar una anàlisi de la pròpia realitat per tal de poder-la explicar als nous amics. El treball col·laboratiu, l'ús de blocs i la realització de videoconferències està més que recomanada.

5 comentaris:

  1. Roser, em sembla molt bona ídea i un encert que els alumnes hagin d'analitzar les altres realitats,...

    ResponElimina
  2. Jo, com sóc de ciències, sempre que penso en els profes de lletres imagino llibres i bolis... com m'agrada imaginar una classe de llengües amb blocs, videoconferències... que tal també amb vídeo "callejero", i fins i tot música...?
    Salutacions
    Carmen

    ResponElimina
  3. Bones Roser,

    Segur que amb aquesta experiència les dues realitats veurien que tenen coses en comú, i més de les que es pensaven. Molt bona proposta.

    Per altra banda tu ets de llengua però saber llenguatge HTML és llengua o ciència ;) Es per fer una mica la "punyeta".

    La proposta presenta un gran treball de camp. Sort!!

    Salutaciosn,
    Jordi

    ResponElimina
  4. Hola Roser,

    M'agrada molt la teva proposta, suposo que per afinitat de matèries. La teva i la meva proposta s'assemblen en el sentit de presentar dues realitats diferents per tal de compartir-les i treballar-les.
    Enhorabona!

    Ben cordialment,
    Marta

    ResponElimina
  5. Hola Roser,
    Molt interessant la teva proposta. Fins i tot a les comarques de Girona pots detectar aquests dos extrems (perfil skin “xenòfob” amb samarreta de “la roja” negant-se a parlar en català, i el perfil d’alumnat més xirucaire amb samarreta “Barça” o “Terra lliure” montant-te un “pollo” a classe un dia que decideixes treballar amb un text en castellà).
    També és una bona manera de resoldre possibles futurs conflictes socials fomentant el coneixement de l’altra realitat cosa que elimina falsos prejudicis . El fet de treballar col•laborativament, amb blocs i videoconferències pot motivar molt l’alumnat. Potser estaria bé fer la comparació dels resultats obtinguts amb aquesta proposta teva i la proposta analògica que dius que ja s’ha experimentat (suposo que la videoconferència quedaria substituïda per desplaçaments en autocar i trobades intercentres). Salut. Noé.

    ResponElimina

Esperem els teus comentaris. Sigues curós!