La matèria de Tecnologia Industrial de 1r de batxillerat, a diferencia de la Tecnologia de l'ESO, està plantejada d'una manera molt teòrica i la tendència es treballar-la a través de classes magistrals. Hi ha una part especialment àrdua tant pels alumnes com pels professors que és el coneixement dels materials d'ús industrial. Treballar aquestes unitats a través d'una wiki i de manera col·laborativa ho suavitzaria i reforçaria moltes més competències que les pròpies de la matèria.
Com habitualment els grups de Tecnologia Industrial són molt petits s'obrirà la possibilitat de col·laborar entre diferents centres ampliant el número de grups o sumant la producció d'imatges o vídeos propis i compartint una subcarpeta, com s'explica posteriorment.
Activitat: Coneixem els materials
Temporització: 12 h en aula, més les necessàries a casa.
Organització: en petits grups (3-4 alumnes), depenent de la matrícula del curs en la matèria de modalitat de Tecnologia Industrial.
Descripció de l'activitat
El professor o professors presenten l'activitat a la wiki. Aquests són els administradors i encarregats de l'avaluació i millora dels materials.
Cada grup desenvoluparà l'activitat de recerca amb un tipus de material, per exemple:
Metall fèrrics
Metalls No fèrrics
Plàstics
Fustes
Materials petris
Materials ceràmics
La recerca en realitzarà en funció d'un guió comú. Aquest pot ser una Cacera del tresor creada pels professors i enllaçada a la wiki, amb els següents apartats:
Introducció
Procés d'obtenció
Propietats
Tipus i classificació
Sistemes de conformació d'objectes.
Generació de residus i reciclatge.
Aplicacions
Cada grup disposarà d'una carpeta de treball al Gdocs per realitzar la recerca. Estarà compartida amb el seu professor-tutor i enllaçada a la wiki. Allà es disposaran tots els documents, que poden ser de diferents formats: imatges, vídeos, pàgines web, textos...Es valoraran les imatges i vídeos de producció pròpia.
En el cas de col·laboració entre centres, es pot crear una subcarpeta d'aplicacions compartida entre els grups.
Amb les conclusions de la recerca es farà una presentació multimèdia amb el Gdocs. Aquesta pot quedar ubicada a la mateixa carpeta.
La presentació es publicarà a la wiki i s'exposarà al gran grup. Serà un recurs a disposició del alumnes per l'estudi de les unitats.
Pot haver-hi un apartat amb tutorials i enllaços a recursos de la web 2,0.
Carmen, ara entenc que s'hagi de buscar metodologies interessants,... per que el tema no ès massa atractiu (metalls, fustes,....), penso que amb la wiqui, la cacera, els vídeos, els alumnes de 1r de baitxillerat poden disfrutar amb la pràctica i treure'n unes bones conclusions i un bon aprenentatge amb el procés que és del que es tracta!.
ResponEliminaBones Carmen,
ResponEliminaCom a "colega" de tecnologia em sembla una molt bona manera de treballar la matèria als alumnes, des de una vessant més atraient i que els pot ser més motivadora que les classes magistrals que comentes en la descripció.
Segur que en el procés de documentar-se, compartir i elaborar ja assoleixen un gran coneixement.
Salutacions,
Jordi
Bona tarda!
ResponEliminaQuina bona idea! A mi també em passa: la vessant de literatura de la meva assignatura sol tirar molt enrere a professors i alumnes, i se sol resoldre amb unes quantes classes magistrals que, lluny d'arreglar la cosa, encara l'empitjora. La solució és sempre la mateixa, sorprendre els alumnes amb innovacions metodològiques.
Bona proposta!
ROSER
Hola Carmen,
ResponEliminaLa teva proposta de treball amb els continguts de tecnologia és molt bona. Penso que la interacció entre els alumnes mitjançant una feina comuna els pot motivar molt per treballar en aspectes que "a priori" no els poden semblar molt atractius o que poden pensar que són àrids. Coincideixo amb la Roser que és una bona pensada!
Ben cordialment,
Marta
Hola Carmen,
ResponEliminaM’agrada molt la teva proposta. Tant de bo quan jo feia el BUP hagués gaudit de propostes com aquesta!.
M’agradaria molt participar en aquesta activitat: a més de repassar els coneixements de materials d’ús industrial segur que podria millorar enormement la meva competència digital (wiki, edició d’imatges i vídeos, caceres del tresor, Googledocs, presentacions multimèdia, altres recursos web 2.0, etc.).
Potser estaria molt bé fer un plantejament d’activitat similar per 1r d’ESO, amb l’adaptació corresponent.
Salut.Noé.